Het schip

INFORMATIE OVER RONDVAARTBOOT HILDA

Comfort
Historie
Restauratie
Meer informatie aanvragen

Comfort

Luxe en

Comfort

Varen in Amsterdam met het comfort van een luxe salonboot. Als het lekker weer is kunnen de ramen in de salon en in de achterkuip opengemaakt worden en ervaart U dat prettige buitengevoel en wordt U één met de stad.
Maar ook als het weer wat tegenzit is het binnen behaaglijk en gezellig. Dankzij de heteluchtverwarming en de dubbele beglazing blijft de temperatuur aangenaam en het zicht op onze mooie stad onbelemmerd.

 

Comfort aan boord, tijdens een rondvaart door Amsterdam

 

De milieuvriendelijke elektrische motor is vrijwel geruisloos en vrij van trillingen.
De inrichting is flexibel en comfortabel. Voor een luxe diner kunnen wij een mooie lange tafel voor U neerzetten. Deze biedt plaats aan 16 personen.
Voor 28 personen is het mogelijk een buffet te serveren. Maar wilt U tijdens het varen genieten van een drankje of alleen het uitzicht dan is er plaats voor 36 gasten.
Salonboot Hilda beschikt over een luxe wijnklimaatkast. Zo kunt U er zeker van zijn dat flessen wijn op de juiste temperatuur wordt bewaard en geserveerd. Om u van een goed kop koffie te voorzien, hebben we een espressomachine aan boord. Verder is er een comfortabel toilet, een draadloze microfoon en iPod-aansluiting aan boord.

Historie

De eerste rondvaartboot Amsterdam

Historie

Het verhaal van eerste rondvaartboot van Amsterdam, de Hilda begint omstreeks 1895. Het schip is gebouwd als passagiersschip om tochtjes te maken op de Rijn en de Maas.
In 1923 haalde Cornelis Albertus Plas haar naar Amsterdam en begon de eerste particuliere rondvaartonderneming op de Amsterdamse grachten.

 

Eerste rondvaartboot van Amsterdam, de Hilda op leeg Rokin April 1930

 

Foto van het Rokin in april 1930 met daarop de Hilda, met dank aan de Beeldbank van het Gemeente Amsterdam Stadsarchief

 

De Hilda als eerste rondvaartboot van Amsterdam in 1930 toen het Rokin nog niet gedempt was.

De Hilda als eerste rondvaartboot van Amsterdam aan het Damraksteiger van de Rederij Plas.

 

 

 

 

 

 

 

Links de Hilda in 1930 toen het Rokin nog niet gedempt was, rechts op het Damrak aan de steiger van rederij Plas
In de jaren vijftig is de eerste rondvaartboot van Amsterdam uit de vaart genomen, om veel later gered te worden van de sloop door twee broers die van het schip een jacht van maakten.
Na vele jaren als jacht vond Niek Teijken(de vorige eigenaar) de Hilda in de jaren negentig op de Borneokade: ‘Ik viel meteen op haar mooie lijnen. Ik wist dat ze iets bijzonders was, ook al zag de stalen opbouw er absoluut niet uit. Ik moest er veel geld voor betalen, maar dat had ik er wel voor over. Als je een goedkoop, lelijk casco koopt wordt het nooit een mooie boot. In 1998 kreeg ik definitief een vergunning voor vervoer over water, dus toen konden we met de restauratie beginnen”.
Links de Hilda aan de Borneokade in 1990 en rechts de achterkant van de Hilda zoals Niek haar vond.

 

De Hilda aan de Borneokade in 1990.Hilda in 1990 aan de Borneokade van achteren gezien.

 

 

 

 

Meer over vervoer over het water.

Restauratie rondvaartboot

Restauratie rondvaartboot

Mooi werk

Restauratie rondvaartboot begint in 1998

Vervolg op de historie: ‘In 1998 kreeg ik definitief een vergunning voor vervoer over het water, dus toen konden we met de restauratie beginnen.’

 

Restauratie van de Rondvaartboot Hilda, het rode deel van deze oude Amsterdamse rondvaartboot is al vernieuwd.Restauratie van de Rondvaartboot HildaRestauratie van de Rondvaartboot Hilda, in de Amsterdamse gracht van boven gezien voor de restauratie.
De inrichting van de Hilda is enerzijds functioneel en anderzijds historisch. Het ritme van de originele spanten zie je terug in dakspanten in het plafond. Daarnaast is de vorm van de dakrand bewust aangepast aan de zeeg, de vorm van de romp, van het schip. Niek heeft al deze ontwerpen en gedachten zelf ontwikkeld en kan U als geen ander vertellen waarom bepaalde keuzen zijn gemaakt. Hij koos onder andere voor een zeer goede isolatie van het schip (zoals sandwichconstructie voor het dak en ramen van dubbelglas), hete luchtverwarming en een elektromotor. Dat zijn milieuvriendelijke maatregelen die ook zorgen voor comfort.

Hier is al een en ander uit het rondvaartschip gesneden, wat vernieuwd ging worden. Hier in detail een huidvervanging van het rondvaartschip.
Vele huidplaten van deze oude rondvaartboot zijn vervangen. De nieuwe schroefas is al zichtbaar. De karakteristieke neus van de oude rondvaarboot wordt hersteld.
Zoals U kunt zien is het schip zeer grondig onderhanden genomen. Hele stukken van het schip zijn vervangen en zoveel mogelijk weer op traditionele wijze gevormd en aangebracht. Al het ijzerwerk is de solide basis voor de rest van de restauratie: de elektra, het houtwerk, het doekwerk en het schilderwerk.

De nieuwe platen voor de restauratie zijn met de hamer op vorm geklopt, ouderwets vakmanschap.

De elektromotor wordt getest voor de aflevering. Duurzaamheid in voortstuwing toen al wat nu verplicht wordt voor alle rondvaartboten van Amsterdam.

De boegschroef klaar voor inbouw.

De houten rand van het dak van de slonboot Hilda met een paar houtklemmen.

De generator, bron van alle energie, wordt ingehesen.

Zo mooi zijn de lijnen van deze oude rondvaarboot de Hilda. Restauratie rondvaartboot

Niek takelt de hoofdmotor op zijn plek. Daar vaart hij dan straks geruisloos mee door de Amsterdamse grachten.

Close-up houtklemmen voor de opbouw van de restauratie van de oudste rondvaarboot van Amsterdam.

Achter om de kuip wordt de houten rand er omheen gebogen.

Het zeildoek is klaar en wordt aangebracht zodat je kan varen met een open kuip door de Amsterdamse grachten.

 

 

 

Restauratie rondvaartboot bijn klaar

Dankzij de elektrische voortstuwing is de geluidsoverlast van het schip zeer beperkt en dankzij de goede isolatie en de hete luchtverwarming is het zowel zomers als winters aangenaam aan boord. De ramen van dubbel glas in de salon, die ook open kunnen schuiven, zorgen voor een gegarandeerd goed uitzicht naar al het moois dat Amsterdam te bieden heeft. De indeling van het ruim is zo dat de gasten voor instappen en een direct contact hebben met de schipper. Achterin vindt U een rustige zithoek waar ’s zomers alle zeildoeken opgerold kunnen worden. Er is gekozen voor een sfeer die chic uitstraalt. Dit is bereikt door het gebruik van teakhouten panelen, koperwerk, door de fijne afwerking, de rustige kleurstelling en bijvoorbeeld de zithoek met lekkere zachte kussens achter in het schip.


De Salonboot Hilda hangt zowat in de stroppen, klaar om naar buiten te gaan. Restauratie rondvaartboot haast klaar

Het nieuwe rondvaartschip nadert zijn voltooiing, de restauratie rondvaartboot haast klaar

De eerste tocht naar Amsterdam ging nog gesleept. Restauratie rondvaartboot haast klaar

De eerste gasten voor de eerste rondvaart met de eerste rondvaarboot van Amsterdam vinden een plek achterin. Restauratie rondvaartboot is klaar

 

 

 

 


Een nieuwe rondvaarboot schip met een heleboel historie, de vlag kan uit.

Call Now ButtonOptimized with PageSpeed Ninja