Amsterdam grijpt in bij rondvaart na trucs rederijen


De gemeente Amsterdam stelt de uitgifte van vergunningen voor rondvaartboten uit. Rederijen blijken trucs te hebben bedacht om met veel meer schepen te kunnen varen dan eigenlijk de bedoeling was. Juridische experts gaan de verdeling onderzoeken en de Autoriteit Consument en Markt wordt ingeschakeld.

Volgens de Volkskrant kunnen grote rederijen als Kooij en Stromma veel meer dan het maximale aantal van twaalf ‘gezichtsbepalende’ boten laten varen door de boten te verkopen aan stromannen.

Kooij verkocht, onder voorbehoud, vlak voor de verdeling zestien boten aan twee kleine rederijen die bijna geen geld hebben, Haerlem en Waterweelde. Stromma liet zes boten inschrijven op naam van een directeur.

De twee rederijen kunnen door de truc hun hele vloot laten varen, veel meer dan het toegestane aantal. Kooij ontkent tegen de krant stromannen te hebben ingezet.
Onbepaalde

Bij het beoordelen van de vergunningsaanvragen ging meer fout. Twee identieke boten kregen een totaal andere beoordeling. Volgens de gemeente Amsterdam komt dat omdat bij één boot de verkeerde bijlagen en foto’s waren meegestuurd. De boot wordt opnieuw beoordeeld en de andere beoordelingen worden opnieuw bekeken.

De gemeente Amsterdam moest de markt voor de rondvaartboten openstellen als gevolg van een uitspraak van het Europees Hof van Justitie. Dat bepaalde dat Amsterdam geen vergunningen voor onbepaalde tijd meer mocht uitgeven. De uitgifte ging over de periode 2020-2030 en was alleen bedoeld voor rondvaartboten van veertien tot twintig meter.
Stinkende diesels

De huidige vloot rondvaartboten bestaat voor een groot deel uit ouderwetse en sterk vervuilende dieselvaartuigen. In de Amsterdamse grachten zijn vanaf 2020 alleen nog maar elektrische boten welkom.