Loting bepaalt de toekomst van rederijen in Amsterdam
Vorige week werd bekend welke schepen door de loting kwamen om te mogen blijven varen in de Amsterdamse grachten. Het aantal schepen dat in de loting zat was gigantisch(712 stuks), slechts een deel daarvan(155 stuks) werden ingeloot. Dat waren bestaande schepen en nog te bouwen schepen. Een deel van de schepen die al een vergunning hadden werden gedwongen mee te doen. Op deze manier kan dus de ene reder nieuwe vergunningen erbij krijgen, terwijl een ander zijn vergunningen verliest. “Zonder geluk vaart niemand wel”, is nu wel heel letterlijk geworden.
Het programma EenVandaag heeft een drietal reders geïnterviewd en laat zien wat de effecten zijn op hun rederij en daarmee op hun bestaansrecht als bedrijf.
Op de website van EenVandaag vind je het de hele tekst https://eenvandaag.avrotros.nl/item/loting-maakt-voor-dave-een-eind-aan-20-jaar-toeristen-rondvaren-door-de-grachten-van-amsterdam/. Daar staat ook de link om dit interview op je eigen website te zetten.
In Amsterdam moeten rondvaart bedrijven loten om hun bedrijf te mogen voortzetten. De gemeente wil de drukte op het water tegen gaan en nieuwe reders ook een kans geven. Gezonde bedrijven kunnen nu , als ze niet ingeloot worden, hun vergunning verliezen.
Ook salonboot Hilda gaat hier mee te maken krijgen. Als enige boot van eigenaar Geert van Deurzen betekent dit alles voor het bedrijf “salonboot Hilda”. Meedoen aan de loting kan het einde van het opgebouwde bedrijf betekenen. Het schip, salonboot Hilda, heeft zonder de loting een grote waarde, goed voor het pensioen van Geert. Bij een negatieve uitkomst van de loting is de verkoopwaarde, en daarmee Geert pensioen, niet een mooi bedrag, maar een schuld aan de bank geworden. Hoeveel mooie salonboten zal Amsterdam moeten verliezen voordat beseft wordt dat we hiermee de historie van Amsterdam geweld aan doen. Hierdoor kan zomaar de eerste rondvaartboot van Amsterdam, wat de Hilda is, verdwijnen.