Botenbezitters zijn dubbel de klos in Amsterdam


Als de gemeente dan zo nodig meer geld wil vragen aan gebruikers van het water, verhoog dan de vermakelijkheidsbelasting. Dat stelt Paroollezer Roel Geeraedts in deze ingezonden brief.

Vanaf 2025 moeten alle boten die door de historische binnenstad varen elektrisch zijn, kondigde de gemeente eind september aan. Dat vraagt om forse investeringen van Amsterdamse botenbezitters.

Tegelijkertijd wil de gemeente opnieuw de inkomsten uit het ­binnenhavengeld verhogen. De prijs van een jaarvignet voor een boot in de binnenwateren van Amsterdam gaat fors omhoog. Zo zijn botenbezitters dubbel de klos.

Al jaren daalt het aantal boten in de Amsterdamse grachten. Van ruim 11.000 in 2012 naar zo’n 7000 nu. Een belangrijke oorzaak voor die afname zijn de toegenomen kosten van het verplichte jaarvignet. In 2013 werden de tarieven van het binnenhavengeld namelijk al verdubbeld. Blijkbaar was voor velen de lol er toen wel vanaf.

Botenbezitters van een sloep

Nu kondigt de gemeente vanaf 2020 weer een verhoging aan. Van liefst 75 procent, aldus de Nota Varen deel 2. Het is in werkelijkheid meer. Rekensom: een jaarvignet voor een motorboot van 9 vierkante meter kost nu 315 euro. Vanaf volgend jaar betaal je daar 600 euro voor. Een stijging van 90 procent! Als de gemeente dan zo nodig meer geld wil vragen aan gebruikers van het water, verhoog dan de vermakelijkheidsbelasting van 66 cent die toeristen moeten betalen voor een rondvaart. Maak daar gewoon 1 euro van, dat levert de stad 1,9 miljoen euro per jaar extra op.

Amsterdamse botenbezitters kunnen het geld de komende jaren goed gebruiken. De gemeente wil elektrisch varen vanaf 2025 verplichten in de binnenstad. Als je een scheepsdiesel wilt vervangen voor een elektrisch exemplaar ben je al gauw 12.000 euro kwijt. Met zo’n investering én de verhoging van de tarieven voor jaarvignetten, is het bezit van een boot straks alleen mogelijk voor welgestelde Amsterdammers. Mocht je toch door de grachten willen varen, dan zit je tussen de toeristen in een rondvaartboot.

Natuurlijk, elektrisch varen wordt uiteindelijk geweldig: zonder lawaai en zonder uitstoot door de grachtengordel glijden. Het is alleen onduidelijk hoe vervuilend de pleziervaart precies is. De gemeente heeft berekend dat de passagiers- én pleziervaart samen verantwoordelijk zijn voor 7 procent van de stikstof- en 4 procent van de fijnstofuitstoot in onze stad. Wat het precieze aandeel is van de pleziervaart is niet gespecificeerd.

Roel Geeraedts, Amsterdam

Bron:  https://www.parool.nl/columns-opinie/botenbezitters-zijn-dubbel-de-klos-in-amsterdam~b7708b51/