INFORMATION ABOUT CANAL BOAT HILDA

Comfort
History
Restauration
Additional information”

Comfort

Luxury and

Comfort

A canal cruise in Amsterdam with the comfort of a luxury salon boat. If the weather is favorable we can open the windows and you will experience that pleasant outdoor feeling and you will become part of the city.
But even if the weather gods are less forgiving the atmosphere inside will be cosy and comfortable. Thanks to the air heating system and safety glass the temperature will stay pleasant and the view on our great city unobstructed.

 

Comfort aan boord, tijdens een rondvaart door Amsterdam

 

The eco friendly electric propulsion is almost silent and free of vibrations. The interior design is flexibel and comfortabel. For a luxury dinner we can create one long classically set table for you for up to 16 guests. For up to 24 guest we can accommodate a nice buffet. 28 guests can enjoy a dinner at separate tables. If you only want to admire the view and have a drink and snack we can accommodate up to 36 guests.

Salon boat Hilda possesses a luxury wine cabinet. So you can be sure that your favorite bottle of wine will be served at the right temperature. To serve you a good cup of coffee we have an espresso machine onboard. There is a comfortable toilet, wireless microphone system and music system with I-pod connection.

History

First cruiseship of Amsterdam

History

The story of salon boat Hilda, Amsterdam’s first official canal boat, starts around the year 1895. She has been build as a passenger vessel  for sailing trips on river Rhine. In 1923 Cornelus Albert Plas buys her and sails her to Amsterdam. There he starts the first public canal cruise company in Amsterdam.

 

Eerste rondvaartboot van Amsterdam, de Hilda op leeg Rokin April 1930

 

Photo of Hilda at the Rokin in April 1930.

Thanks to the Beeldbank van het Gemeente Amsterdam Stadsarchief

 

De Hilda als eerste rondvaartboot van Amsterdam in 1930 toen het Rokin nog niet gedempt was.

De Hilda als eerste rondvaartboot van Amsterdam aan het Damraksteiger van de Rederij Plas.

 

 

 

 

 

 

 

The photo on the left shows Hilda at the Rokin before the Dam square was build. The right photo shows her at the Damrak moored at the jetty of rederij Plas
In 1953 the first canalboat of Amsterdam is expelled from active duty and will be demolished. But two brothers save her from the scrapyard and turn her into a private yacht.

Years later first owner Niek finds her in a dilapidated state but instantly recognizes her beautiful and subtile lines. He knew that she was something special although she was almost a shipwreck. He had to pay a considerable sum of money, but in 1998 he received his license for commercial passenger transport. So the extensive restoration was initiated. Left and right photographs of how Niek found her in the nineties.

 

De Hilda aan de Borneokade in 1990.Hilda in 1990 aan de Borneokade van achteren gezien.

 

 

 

 

Restoration cruiseship

Restoration cruiseship

Nice work

Restoration canal cruiser starts in 1998

 

Restauratie van de Rondvaartboot Hilda, het rode deel van deze oude Amsterdamse rondvaartboot is al vernieuwd.Restauratie van de Rondvaartboot HildaRestauratie van de Rondvaartboot Hilda, in de Amsterdamse gracht van boven gezien voor de restauratie.
The interior design is functional but classic. The ritme of the original shingles has returned in the teak roof beams of the ceiling. The shape of the roof’s edge has been styled to the original line of the deck sheer. Al these thoughts and drawings have been made by Niek himself. He chose for a very firm isolation of the salon boat, air heating and an electric propulsion. These are considerations that make Hilda a very comfortable and eco-friendly passenger vessel.


Hier is al een en ander uit het rondvaartschip gesneden, wat vernieuwd ging worden. Hier in detail een huidvervanging van het rondvaartschip.
Vele huidplaten van deze oude rondvaartboot zijn vervangen. De nieuwe schroefas is al zichtbaar. De karakteristieke neus van de oude rondvaarboot wordt hersteld.
As you can see no costs and effort has been spared. Large parts of the hull have been replaced and are constructed in a traditional way. The sturdy ironworks are the solid base for the rest of the restoration, the electrical system, the intricate woodwork, upholstery and lastly the paint job.

De nieuwe platen voor de restauratie zijn met de hamer op vorm geklopt, ouderwets vakmanschap.

De elektromotor wordt getest voor de aflevering. Duurzaamheid in voortstuwing toen al wat nu verplicht wordt voor alle rondvaartboten van Amsterdam.

De boegschroef klaar voor inbouw.

De houten rand van het dak van de slonboot Hilda met een paar houtklemmen.

De generator, bron van alle energie, wordt ingehesen.

Zo mooi zijn de lijnen van deze oude rondvaarboot de Hilda. Restauratie rondvaartboot

Niek takelt de hoofdmotor op zijn plek. Daar vaart hij dan straks geruisloos mee door de Amsterdamse grachten.

Close-up houtklemmen voor de opbouw van de restauratie van de oudste rondvaarboot van Amsterdam.

Achter om de kuip wordt de houten rand er omheen gebogen.

Het zeildoek is klaar en wordt aangebracht zodat je kan varen met een open kuip door de Amsterdamse grachten.

 

Restoration saloon boat almost finished

Thanks to the electric propulsion there is almost no noise and due to firm isolation and a air heater it is comfortable all year round. The double glas windows give a unhindered view over our beautiful historic city and canals in rainy conditions, but can also be opened when the sun comes out.

There is an easy and safe entrance to the main saloon and the guests have a direct contact with the captain. In the aft side of the boat there is a sitting area where, if the weather is agreeable, the tent cover can be opened and you can enjoy that feeling of being outside. The atmosphere is one of chique and class. This is reflected by the teak wooden panels, brass work, nice finish and pleasant color scheme.


De Salonboot Hilda hangt zowat in de stroppen, klaar om naar buiten te gaan. Restauratie rondvaartboot haast klaar

Het nieuwe rondvaartschip nadert zijn voltooiing, de restauratie rondvaartboot haast klaar

De eerste tocht naar Amsterdam ging nog gesleept. Restauratie rondvaartboot haast klaar

De eerste gasten voor de eerste rondvaart met de eerste rondvaarboot van Amsterdam vinden een plek achterin. Restauratie rondvaartboot is klaar

 

 


Een nieuwe rondvaarboot schip met een heleboel historie, de vlag kan uit.

ContactHome