RESTAURATIE

Vervolg op de historie:'In 1998 kreeg ik definitief mijn vergunning voor vervoer over het water, dus toen konden we met de restauratie beginnen'.
De Hilda in de Amsterdamse gracht, de Gelderse Kade, voor de restauratie. Het rode deel van deze oude Amsterdamse rondvaartboot is al vernieuwd. De Hilda in de Amsterdamse gracht van boven gezien voor de restauratie.
De inrichting is functioneel enerzijds en historisch anderzijds. Het ritme van de originele spanten zie je terug in dakspanten in het plafond. Daarnaast is de vorm van de dakrand bewust aangepast aan de zeeg de romp van het schip.
Niek heeft al deze ontwerpen en gedachten zelf ontwikkeld en kan U tijdens een vaartocht als geen ander vertellen waarom bepaalde keuzen zijn gemaakt. Onder andere is gekozen voor een zeer goede isolatie van het schip (o.a. sandwichconstructie v/h dak en dubbelglas ramen), hete luchtverwarming en een elektromotor, dit zijn een milieuvriendelijke keuzes en een comfortkeuzes.
Hier is al een en ander uit het rondvaartschip gesneden, wat vernieuwd ging worden. Hier in detail een huidvervanging van het rondvaartschip. De lasser maakt vuurwerk, naast de Hilda.
Vele huidplaten van deze oude rondvaartboot zijn vervangen. De nieuwe schroefas is al zichtbaar. De karakteristieke neus van de oude rondvaarboot wordt hersteld.
Zoals U kunt zien is het schip zeer grondig onderhanden genomen. Hele stukken van het schip zijn vervangen en zoveel mogelijk op traditionele wijze gevormd en aangebracht. Al het ijzerwerk is de solide basis voor de rest van de restauratie, het elektrawerk, het houtwerk, het doekwerk en het schilderwerk.
De nieuwe platen zijn met de hamer op vorm geklopt, ouderwets vakmanschap. Zo mooi zijn de lijnen van deze oude rondvaarboot de Hilda.
De elektromotor wordt getest voor de aflevering. Duurzaamheid in voortstuwing. Niek takelt de hoofdmotor op zijn plek. Daar vaart hij dan straks geruisloos mee door de Amsterdamse grachten
De boegschroef klaar voor inbouw. Close-up houtklemmen.
De houten rand van het dak met een paar houtklemmen. Achter om de kuip wordt de houten rand er omheen gebogen.
De generator, bron van alle energie, wordt ingehesen. Het zeildoek is klaar.
Dankzij de elektrische voortstuwing is de geluidsoverlast zeer beperkt en dankzij de goede isolatie en de hete luchtverwarming is het zowel zomers als winters aangenaam aan boord. De dubbelglasramen in de salon, die ook open kunnen schuiven, zorgen voor een gegarandeerd goed uitzicht naar al het moois wat Amsterdam te bieden heeft.
De Salonboot Hilda hangt zowat in de stroppen, klaar om naar buiten te gaan. De eerste tocht naar Amsterdam ging nog gesleept.
De indeling van het ruim is zo dat de gasten voor in stappen en een direct contact hebben met de schipper. Achterin vindt U een rustige zithoek waar des zomers alle zeildoeken opgerold kunnen worden.
Het nieuwe rondvaartschip nadert zijn voltooiing De eerste gasten vinden een plek achterin.
Er is gekozen voor een sfeer die chique uitstraalt. Dit uit zich in teakhouten panelen, koperwerk, fijne afwerking, rustige kleurstelling en bijvoorbeeld een zithoek met lekkere zachte kussens achter in het schip.
Een nieuwe rondvaarboot schip met een heleboel  historie, de vlag kan uit.
 
Salonboot Hilda Kromme Waal 31 F - 1011 BV - Amsterdam
contactformulier of e-mail: Salonboot Hilda of telefoon: 020 - 7722051
Copyright ©    Aan & Uitleg    Webmaster: Han Hendriks

Terug naar boven